خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند چیست
دسته : هوشمندسازی
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

امروزه هوشمند‌سازی یکی از جدید‌ترین تکنولوژی‌های درحال توسعه است که ضمن افزایش راحتی وآسایش، امکانات بسیار زیادی را در اختیار افراد قرار می دهد. به طور کلی خانه هوشمند شامل طیف بسیار وسیعی از تجهیزات و تکنولوژی‌ها می‌شود که براساس نیاز و خواسته‌های افراد مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان روزانه خبر و اصطلاحات بسیار زیادی در مورد عرضه فناوری‌های جدید در این عرصه به گوش می‌رسد. اما به واقع خانه هوشمند به چه خانه ای گفته می شود و خصوصیات آن چیست؟ در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با خانه هوشمند، به روش‌هایی برای هوشمند‌سازی آن می‌پردازیم.

هوشمند سازی ساختمان به چه معنا است؟

اتوماسیون خانه‌ی هوشمند در واقع به معنای خودکار کردن قابلیت کنترل وسایل خانه، تنها با فشار دادن یک دکمه و یا فرمان صوتی است. در خانه هوشمند ضمن کنترل کردن راحت وسایل منزل خود می‌توانید در زمان‌هایی که خانه نیستید به راحتی بر بخش‌های مختلف آن نظارت داشته باشید. در این میان وسایلی مانند ریموت کنترلی، ساعت‌های زنگ‌دار و … نمونه‌هایی از انواع هوشمند‌سازی خانه محسوب می‌شوند که امروزه به طور مکرر با آن‌ها سر و کار داریم.

هوشمند سازی ساختمان
علاوه بر این نیز هوشمند سازی کامل خانه شامل تمامی تجهیزات امنیتی هوشمند مانند دستگیره هوشمند و سایر تجهیزات می‌شود که به وسیله‌ی سیستم مرکزی یکپارچه بهم متصل شده و امکان کنترل سیستم روشنایی، امنیتی، سرمایشی، گرمایشی، تهویه، دوربین‌ها و … را به طور کامل برای شما فراهم می‌کند.

چگونه خانه هوشمند بسازیم؟

هوشمند‌سازی سیستم روشنایی

یکی از مراحل هوشمند‌سازی، هوشمند کردن سیستم های روشنایی خانه است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در مصرف انرژی نیز به میزان بسیار زیادی صرفه‌جویی کرد. در این راستا هوشمند‌سازی سیستم روشنایی خانه باعث می‌شود تا هر زمان که به آن ها نیاز نداشته و یا در مکانی حضور ندارید، لامپ‌ها و چراغ ها به صورت اتوماتیک خاموش شوند. علاوه بر این نیز می‌توانید به راحتی و توسط گوشی همراه خود چراغ‌ها را روشن یا خاموش کرده و در نتیجه سیستم روشنایی خود را به طور کامل کنترل کنید.
از دیگر قابلیت‌های این سیستم می توان به امکان ضبط صدا و کنترل تجهیزات خود با استفاده از برنامه‌هایی نظیر Amazon، Alexa، گوگل هوم و… اشاره کرد. در نتیجه به راحتی و از هر جایی که هستید به لامپ ها فرمان خاموش شدن و روشن شدن بدهید.

هوشمند‌سازی سیستم روشنایی

هوشمند‌سازی سیستم امنیتی

هوشمند‌‌سازی سیستم امنیتی خانه یکی از مهم‌ترین و جدید‌ترین بخش‌های هوشمند‌سازی منزل است که امکانات و ویژگی‌های بسیار زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. یکی از امکانات و مزایای سیستم امنیتی هوشمند نسبت به نوع ساده آن این است که فقط برای مواقع اضطراری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در نتیجه یک سیستم هوشمند امنیتی به صورت تمام وقت از خانه شما محافظت می‌کند. در این راستا یکی از مهم‌ترین تجهیزات امنیتی مورد استفاده، قفل هوشمند کلاسیک یا مدرن است که در انواع قفل کارتی، اثرانگشتی، رمزی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هوشمند‌سازی سیستم امنیتی
دستگیره هوشمند با ویژگی‌ها و مزایای منحصر‌به‌فرد خود این امکان را به شما می‌دهد تا از هز نقطه‌ای از جهان که هستید، درب ورودی و یا محل کار خود را به طور کامل کنترل کنید و از وضعیت قفل یا درب ورودی خانه خود در هر لحظه با خبر شوید. از دیگر ویژگی‌های مهم این دستگیره‌ها عدم نیاز به کلید برای باز کردن درب و یا باز کردن قفل کمد است که ضریب ایمنی آن را دو چندان کرده است.

خانه هوشمند از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

به طور کلی تکنولوژی هوشمند‌سازی به گونه‌ای شکل گرفته تا تمامی تجهیزات خانه را در‌برگیرد. به عنوان مثال از بخش‌هایی مانند پخت و پز غذا تا سیستم‌های امنیتی، دستگیره هوشمند، سیستم روشنایی و … می‌توانند به صورت هوشمند و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. در ادامه به بخش‌های مختلف خانه هوشمند اشاره می‌کنیم.

کنترل کننده مرکزی

کنترل کننده مرکزی در واقع قلب سیستم هوشمند است که همه‌ی تجهیزات خانه هوشمند از جمله چراغ‌ها، سیستم امنیتی تا پخش فیلم و موسیقی را به صورت بی‌سیم و یا باسیم به یکدیگر متصل می‌کند. در نهایت از بهترین ویژگی‌های سیستم کنترلر مرکزی می‌توان به قابلیت برنامه‌نویسی در آن اشاره کرد.

کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند

پروتکل‌های ارتباطی

یکی از مهم‌ترین موارد برای برقراری ارتباط، پروتکل‌های اطلاعاتی است که در نتیجه باعث هماهنگی بهتر میان تجهیزات می‌شوند.

رابط کاربری

رابط کاربری شامل تمامی وسایلی می‌شود که از طریق آن می‌توانید از کنترل تمامی سیستم‌های هوشمند خود بهره‌مند شوید. از مهم‌ترین نمونه های رابط کاربری می‌توان به صفحه‌های لمسی، گوشی موبایل، ریموت کنترل‌ها و … می‌شود.

سخن پایانی
در نهایت شما می‌توانید پس از ارزیابی خانه خود، در جهت هوشمند‌سازی آن اقدام کرده و در نتیجه هزینه‌های اضافی را از بین ببرید. همچنین با استفاده از سیستم‌های هوشمند‌سازی می‌توانید در جهت افزایش کیفیت و ایجاد زندگی راحت‌تر به خوبی عمل کنید.

نظرات کاربران

نمایندگی سراسری

نمایندگی سراسری

20 سال خدمات پس از فروش

20 سال خدمات پس از فروش

50 سال فعالیت

50 سال فعالیت

پشتیبانی 24 ساعته

پشتیبانی 24 ساعته