اتاق هوشمند کودک چیست و نیاز به چه تجهیزاتی دارد؟

اتاق هوشمند کودک
دسته : هوشمندسازی

امروزه شاهد افزایش علاقه افراد به استفاده از تجهیزات هوشمند هستیم که اتاق هوشمند کودک نیز نمونه‌ای پرمخاطب از این فرایند است.

با به‌وجودآمدن سیستم‌های هوشمند تغییرات چشمگیری در صنعت ساختمان و بحث امنیت به وجود آمد. زیرا این امکانات علاوه بر کاهش مصرف انرژی و امنیت بالا به افزایش ارزش ساختمان نیز منجر می‌شود.

در این میان زوج‌هایی که به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند، بیش از بقیه تمایل به هوشمندسازی دارند. دلیل این موضوع مراقبت از فرزند، آرامش بیشتر و حفظ سلامت کودک است.

اگر جدیداً با بحث هوشمندسازی آشنا شده باشید، احتمالاً اطلاعات زیادی راجع به آن ندارید. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله شما را با تجهیزات اتاق هوشمند کودک آشنا کنیم و به بررسی مزایا و قابلیت‌های آن بپردازیم.

اتاق هوشمند کودک به چه معنا است؟

این اتاق‌ها فضایی هستند که در آن از سیستم‌های امنیتی، آموزشی و رفاهی هوشمند استفاده شده است. کودک شما در اتاق هوشمند می‌تواند به بازی، یادگیری و استراحت مشغول شود، بدون اینکه مشکلی او را تهدید کند.

در این فضا بر اساس توانایی و سن کودک می‌توان امکانات هوشمند مختلفی را قرار داد تا حضور در مکان را کاربردی‌تر کند.

به‌عنوان‌مثال سیستم خودکار تهویه، حسگر حرکتی، قفل الکترونیکی، دوربین، سنسور تنظیم دما و روشنایی، بخشی از امکاناتی است که برای اتاق کودکان بسیار کاربردی خواهد بود.

اما در کنار این مسئله می‌توان برای کودکانی با سنین بیشتر از سه سال امکانات دیگری نظیر سیستم صوتی هوشمند، رسانه‌های تصویری و… را نیز فعال کرد.

اتاق هوشمند کودک هر چیزی که باعث نگرانی والدین می‌شود را از بین می‌برد و به امنیت بیشتر کودک کمک می‌کند.

تجهیزات هوشمندسازی اتاق کودک چیست؟

همان‌طور که در بخش قبل هم به آن اشاره شد، بنا به شرایط گوناگون می‌توان سیستم‌های مختلفی را در اتاق‌خواب هوشمند مورداستفاده قرار داد.

اما متداول‌ترین تجهیزات در هوشمندسازی اتاق کودک شامل موارد زیر هستند.

سیستم روشنایی و کنترل نور

سنسورهای روشنایی موجود در محیط قادرند تا تمام لامپ و چراغ‌ها را مطابق با تنظیمات انجام شده یا نور روز تنظیم کنند.

مثلاً اگر هوا آفتابی باشد و نور طبیعی به مقدار کافی بتابد، تمامی چراغ‌های اتاق خاموش خواهند شد. نکته بسیار جالب سنسورهای روشنایی این است که والدین به‌راحتی از طریق موبایل می‌توانند به این نور کنترل داشته باشند.

بنابراین، اگر کودک شب‌هنگام بخوابد، می‌توان تنها با موبایل لامپ‌ها را خاموش کرد و تنظیماتی را برای چراغ‌خواب انجام داد. تنظیماتی مثل رنگ نور و حتی میزان روشنایی آن.

دوربین نظارتی

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های والدین پس از جداکردن اتاق کودک، مشاهده وضعیت او در هنگام شب است. با نصب دوربین‌های هوشمند و باکیفیت در اتاق کودک، امکان مشاهده تمامی اتفاقات به طور آنی برای والدین به وجود می‌آید. مشاهده این تصاویر از طریق موبایل یا مانیتور امکان‌پذیر خواهد بود.

قفل الکترونیکی

امنیت کودک به‌هیچ‌عنوان قابل‌انکار نیست و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بچه‌ها ممکن است به هر دلیلی از خواب بیدار شوند و به سمت درب حرکت کنند. حال اگر درب اتاق به سمت یک راه‌پله باز شود و والدین او نیز از این مسئله مطلع نباشند، امکان بروز هر اتفاقی دورازذهن نخواهد بود.

اما استفاده از قفل‌های الکترونیکی یا هوشمند مزایایی را به همراه دارد که تمام این مشکلات را بر طرف می‌کند. قفل‌های دیجیتال برای باز یا بسته‌شدن نیاز به کلید ندارند و از روش‌های دسترسی الکترونیکی مثل رمز، اثر انگشت، کارت مغناطیسی و… بهره می‌برند.

با استفاده از قفل‌هایی نظیر قفل درب اثر انگشتی، درب اتاق قابل کنترل خواهد بود. همچنین کودک شما اگر در سن مناسبی باشد به راحتی با قرار دادن انگشت خود بر روی قفل، درب را باز خواهد کرد. از مزیت‌های دیگر این قفل‌ها، قابلیت‌های جانبی آن است. مثلاً می‌توانید از راه دور و به‌وسیله موبایل، درب را اتاق را باز یا قفل کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با اتاق هوشمند کودک آشنا کنیم و به معرفی تجهیزات مورداستفاده در آن بپردازیم. وجود سیستم‌های هوشمند در زندگی روزمره باعث شده تا بسیاری از دغدغه‌ها به طور کامل بر طرف شود.

حفظ سلامت، امنیت و آرامش کودک تا پیش‌ازاین یکی از نگرانی‌های بزرگ والدین به شمار می‌رفت. اما هوشمندسازی اتاق باعث شد که چک‌کردن دائمی وضعیت کودک بسیار آسان شود و طبیعتاً در صورت بروز هر گونه مشکل، اقدامات فوری شکل گیرد.

اگر به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اید یا قصد جداکردن اتاق کودک خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از مزایای بی‌نظیر این امکانات استفاده کنید.

نظرات کاربران

نمایندگی سراسری

نمایندگی سراسری

20 سال خدمات پس از فروش

20 سال خدمات پس از فروش

50 سال فعالیت

50 سال فعالیت

پشتیبانی 24 ساعته

پشتیبانی 24 ساعته