هوشمند سازی اتاق با چه لوازمی انجام می‌شود و چه مزیت‌هایی دارد؟

اتاق خواب هوشمند
دسته : هوشمندسازی
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

هوشمند سازی اتاق به معنای استفاده از انواع لوازم و سیستم‌های الکترونیکی است که توسط تلفن همراه یا یک سیستم کنترل کننده مرکزی قابل برنامه‌ریزی و کنترل است. این موضوع یکی از موضوعاتی است که در چند سال اخیر توجه زیادی به آن شده است. بسیاری از افراد متخصص در حوزه تکنولوژی و انرژی، اعتقاد دارند که هوشمند کردن خانه و به‌ویژه اتاق‌خواب، می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت زندگی داشته باشد.

طراحان داخلی ساختمان سعی می‌کنند تا با استفاده از اینترنت اشیا و اجرای آن در محیط‌های مختلف، زندگی و زمان ما را منظم‌تر و بهینه‌تر کنند. فرض کنید که تنها با یک تلفن همراه قادر به کنترل قفل، نور، صدا و سایر تجهیزات اتاق خود باشید، آن‌وقت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این مقاله از مجله هوک، قصد داریم شما را با هوشمند سازی اتاق آشنا کنیم و به بررسی مزیت‌ها، کاربردها و روش‌های هوشمند کردن خانه بپردازیم. اگر شما هم در زندگی خود جزو طرف‌داران تکنولوژی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اتاق‌خواب هوشمند چیست؟

همانطور که قبل‌تر نیز گفته شد، خانه یا اتاق‌خواب هوشمند، به فضایی گفته می‌شود که لوازم و سیستم‌های مورداستفاده در آن، الکترونیکی و قابل برنامه‌ریزی هستند. به معنای ساده، هر کدام از تجهیزات استفاده شده در اتاق، اطلاعات مربوط به خود را از محیط می‌گیرند و آن را با سایر لوازم، از طریق اینترنت به اشتراک می‌گذارند.

سیستم مرکزی نیز با تحلیل این اطلاعات، بر اساس درخواست‌ها و تنظیمات انجام شده، دستورهای لازم را به هرکدام از این تجهیزات ارسال می‌کند. بگذارید تا این موضوع را به یک مثال ساده توضیح دهیم.

فرض کنید بعد از یک روز سخت کاری به خانه بر می‌گردید، قفل اثر انگشتی هنگامی که شما وارد خانه می‌شوید، دستوری برای باز نمودن درب اتاق خواب صادر می‌کند تا شما براحتی وارد اتاق خواب شده و به استراحت بپردازید. تمام این کارها در صورتی است که صبح فردا، یک جلسه بسیار مهم دارید که نباید تحت هیچ شرایطی آن را از دست بدهید. با رفتن به رختخواب متوجه می‌شوید که درب خانه و اتاق را قفل نکرده‌اید و چراغ‌های اتاق هنوز روشن هستند. شما با استفاده از موبایل خود، قفل دیجیتال اتاق را فعال کرده و چراغ‌ها را خاموش می‌کنید. ساعت بیداری فردا را تنظیم می‌کنید و در نهایت به خواب می‌روید.

صبح فردا با فرارسیدن ساعت موردنظر، آلارم بیداری فعال می‌شود. سیستم هوشمند، نور اتاق را تنظیم می‌کند و پرده‌ها را کنار می‌زند. پادکستی که هر روز صبح به آن گوش می‌دهید فعال می‌شود و همه چیز برای آغاز صبح آماده است. موارد اشاره شده، تنها بخشی از هوشمند سازی اتاق هستند که با استفاده از اینترنت و یک کنترلر ساده مثل موبایل، در دسترس شما قرار دارند.

چگونه می‌توان یک اتاق را هوشمند کرد؟

فرقی نمی‌کند که قصد هوشمند سازی اتاق خواب خود را دارید یا اتاق مخصوص به کار، هر چه که هست، برای این کار نیاز به چند دستگاه هوشمند خواهید داشت. در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. اسپیکر هوشمند

اگر بخواهیم یک عضو مهم در هوشمند سازی اتاق را نام ببریم، قطعاً آن عضو، اسپیکر خواهد بود. این دستگاه مانند یک مرورگر به اینترنت متصل می‌شود و تنها با صدای شما، هر چیزی که بخواهید را پیدا می‌کند. اسپیکرهای هوشمند قادرند تا شما را از خواب بیدار کنند، آب‌وهوا و اخبار روز را به اطلاع شما برسانند و در هنگام استراحت، آهنگ یا پادکست مورد علاقه شما را پخش کنند.

2. قفل یا دستگیره دیجیتال (هوشمند یا الکترونیکی)

قفل‌ها و یا دستگیره الکترونیکی به شما این امکان را می‌دهند که محیط اتاق و یا حتی کمد خود را امن و غیرقابل‌دسترسی کنید. این ایده برای افرادی که تنها زندگی می‌کنند و یا کسانی که لوازم مهم و ارزشمندی دارند، فوق‌العاده است. این قفل‌ها دارای قابلیت کنترل از راه دور است و می‌توان آن را از طریق اپلیکیشن مخصوص، مدیریت کرد.

قفل دیجیتال درب اتاق خواب

بیشتر بدانید : قفل الکترونیکی هوشمند اتاق خواب

3. پرده‌های هوشمند

فرض کنید که بر روی تخت یا پشت میز کار خود قرار گرفته‌اید و یادتان رفته که پرده‌های اتاق را تنظیم کنید. نگران نباشید، با هوشمند سازی اتاق، دیگر نیازی به باز و بسته کردن دستی پرده‌ها نخواهید داشت. پرده‌های هوشمند می‌توانند با صدا، کنترل از راه دور یا حتی ساعت بیداری شما تنظیم شوند و نور موردنیاز را تأمین کنند.

4. چراغ رومیزی و لامپ هوشمند

قطعاً هیچ اتاق هوشمندی، بدون لامپ هوشمند کامل نمی‌شود. نور این لامپ‌ها به‌راحتی از طریق کنترل از راه دور تنظیم می‌شود. البته این مورد را هم فراموش نکنیم که حسگر برخی از لامپ‌های هوشمند، قادر به تشخیص نور محیط است و به‌راحتی می‌تواند خود را با ساعت و تنظیمات اعمال شده، هماهنگ کند.

بیشتر بدانید : سیستم روشنایی هوشمند

هوشمند سازی اتاق خواب چه مزایایی دارد؟

طبیعتاً با این میزان پیچیدگی، به‌وجودآمدن سیستم‌های هوشمند، بی‌مورد هم نبوده و مزایایی را با خود به همراه داشته است. مهم‌ترین مزیت‌های هوشمند سازی اتاق، شامل موارد زیر است:

    1. به افزایش سلامت بدن کمک می‌کند و باعث کارکرد بهتر مغز می‌شود.
    2. کیفیت خواب را افزایش می‌دهد.
    3. قفل الکترونیکی، امنیت و حریم خصوصی بیشتری را برای شما به وجود می‌آورد.
    4. باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود.
    5. استفاده از تجهیزات را آسان می‌کند.
    6. مدیریت و کنترل از راه دور را امکان‌پذیر خواهد کرد.
    7. باعث تنظیم ساعت خواب و بیداری می‌شود.
    8. به اکسیژن‌رسانی و سلامت ریه و پوست کمک می‌کند.

سخن پایانی

در این نوشته سعی کردیم شما را با هوشمند سازی اتاق آشنا کنیم و به بررسی امکانات و مزایای هوشمند کردن خانه بپردازیم. بسیاری از افراد عقیده دارند که صرف هزینه‌های این‌چنینی، برای فضایی که فقط جهت خواب مورداستفاده قرار می‌گیرد، اصلاً ایده خوبی نیست.
اما باید به این نکته مهم توجه کرد که مهم‌ترین ساعات زندگی ما، زمان خواب است و بالا بردن کیفیت خواب می‌تواند به افزایش کارایی ما در طول روز منجر شود.

قفل دیجیتال (هوشمند یا الکترونیکی)، تخت‌های هوشمند، شارژرهای بی‌سیم و خودکار، نورهای قابل تنظیم و سایر لوازم هوشمند، کمک کردند تا انرژی و امنیت ما به بالاترین حد ممکن برسد. بنابراین، شاید بهتر باشد که این بار هم به تکنولوژی اطمینان کنیم و آسایش و رفاه خود را به دست آن بسپاریم. قطعاً با این کار، نتایج مثبتی در زندگی به دست خواهیم آورد.

نظرات کاربران

نمایندگی سراسری

نمایندگی سراسری

20 سال خدمات پس از فروش

20 سال خدمات پس از فروش

50 سال فعالیت

50 سال فعالیت

پشتیبانی 24 ساعته

پشتیبانی 24 ساعته