راهنمای جامع خرید انواع قفل دیجیتال و هوشمند

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

با پیشرفت تکنولوژی دیجیتالی، قفل الکترونیکی امن‌ترین و بروز‌ترین قفلی است که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود. قفل دیجیتال با برکنار کردن قفل‌های سنتی و مکانیکی روشی موثر برای افزایش امنیت محیط‌های داخلی است. به همین منظور در انواع متنوعی برای مکان‌های مختلف از جمله منازل، هتل‌ها، باشگاه‌ها و… تولید می‌شود و راحتی و قابلیت‌های بی‌شماری را به کاربران ارائه می‌دهد.

حال با توجه به تنوع گسترده و ویژگی هر یک این قفل‌ها، انتخاب قفل دیجیتال مناسب برای رفع نیاز شما ممکن است کمی چالش‌‌برانگیز باشد. در این راهنما به بررسی نکات مهمی که در هنگام خرید قفل دیجیتال باید در نظر گرفته شوند، خواهیم پرداخت؛ تا با مطالعه این راهنمای خرید قفل دیجیتال با اطلاعاتی کامل به انتخاب و خرید قفل اقدام کنید.

قفل دیجیتال چیست؟

قفل هوشمند (Smart Lock) یا همان دستگیره دیجیتال بر پایه سیستم‌های الکترونیکی و اینترنت اشیا فعالیت می‌کند. نحوه عملکرد و توانایی این قفل‌های الکترونیکی فراتر از قفل‌های سنتی است؛ به طوری که با حذف کلیدهای مکانیکی و ارائه دسترسی و روش‌های مختلفی همچون اثر انگشت، پین‌کد، کارت و… قادر به باز و بسته کردن درب هستند. البته این قفل‌ها از کلید‌های مکانیکی برای شرایط اضطراری نیز پشتیبانی می‌کنند. اتصال به اینترنت و کنترل از راه دور از طریق اپلیکیشن یکی از هزاران ویژگی منحر‌به‌فرد دستگیره‌های هوشمند است.

اگر اطلاعات کافی در رابطه با قفل‌های الکترونیکی ندارید، ما در مقاله “قفل دیجیتال چیست” به طور مفصل هر آنچه را که باید بدانید توضیح داده‌ایم.

معرفی انواع مختلف قفل هوشمند و نحوه عملکرد آن ها

قفل‌های الکترونیکی با ویژگی و کاربردهای گوناگون خود برای اماکن متفاوتی تولید می‌شوند. این قفل‌ها از طریق عواملی همچون طراحی، نوع دسترسی، سطح ایمنی، قیمت و حتی کشورهای سازنده با یکدیگر متفاوت هستند؛ که شما باید در زمان خرید دستگیره دیجیتال به آن‌ها توجه کنید. اما به طور کلی قفل‌های هوشمند از نظر بازگشایی در پنج دسته تقسیم می‌شوند که در راهنمای خرید قفل دیجیتال باید به آن توجه کنید. رمز (PIN)، کارت، بیومتریک، اپلیکیشن یا تلفن‌همراه و همچنین روش‌های ترکیبی این 5 مورد را شامل می‌شوند.

قفل دیجیتال رمزی

همان‌طور که از نام این قفل پیداست، تنها یک روش بازگشایی را از طریق صفحه کلید یا صفحه نمایش لمسی برای وارد کردن پین‌کد یا پسورد ارائه می‌دهد. البته برخی دیگر از قفل‌های الکترونیک رمزی قابلیت اتصال به تلفن‌همراه و کنترل دسترسی از راه دور را دارا هستند.

با خرید قفل دیجیتال رمزی در هنگام خروج یکی از کارمندان از شرکت دیگر نیازی به تعویض قفل‌ها ندارید و می‌توانید در چند ثانیه و بدون صرف هیچ هزینه‌ای اقدام به تغییر رمز کنید.

قفل دیجیتال کارتی

یکی از انواع قفل‌ دیجیتالی که ممکن است بسیاری از شما تجربه کار کردن با آن را داشته باشید، قفل کارتی است. نحوه عملکرد این قفل به وسیله کارت‌های مخصوصی است. یعنی زمانی که کارت با صفحه قفل تماس پیدا می‌کند قفل دستور بازگشایی را صادر می‌کند.

البته جدیدترین قفل‌های هوشمند کارتی توسط کارت‌های RFID از طریق فرکانس رادیویی عمل می‌کنند. با خرید قفل دیجیتال کارتی RFID نیاز به تماس مستقیم کارت با قفل از بین رفته و تنها کافی است که کارت را به قفل نزدیک نمایید تا با تبادل اطلاعات در کمترین زمان ممکن قفل درب باز شود.

قفل دیجیتال بیومتریک

بیومتریک (Biometric) با ارزیابی مشخصه‌های هویتی در ارتباط با فناوری یکی از محبوب‌ترین تکنولوژی‌ها در زمینه شناسایی و بازگشایی قفل است. این مشخصه‌ها شامل اثر انگشت، تشخیص چهره، اسکن عنبیه چشم یا کف دست و… هستند.

قفل هوشمند بیومتریک به دلیل استفاده از مشخصه‌های منحصر‌به فرد افراد از امنیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. زیرا در هیچ جای دنیا هیچ دو فردی وجود ندارد که اثر انگشت یا عنبیه مشابه داشته باشند! ما در ادامه این راهنمای خرید قفل دیجیتال قصد داریم دو نوع از بهترین قفل‌های دیجیتال بیومتریک را برای شما عزیزان معرفی کنیم.

قفل دیجیتال اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی در حال حاضر پرکاربردترین نوع قفل هوشمند بیومتریک محسوب می‌شود. برای بازگشایی این قفل تنها کافی است انگشت خود را بر روی اسکنر قرار دهید؛ سیستم امنیتی پیشرفته قفل، اثر انگشت فرد را با داده‌های از قبل تعیین شده مطابقت می‌دهد و در صورت تطبیق قفل درب به‌صورت اتوماتیک باز می‌شود. با خرید قفل دیجیتال اثر انگشتی می‌توانید از قفلی هوشمند با سرعت عملی سریع و آسان و همچنین سیستم شناسایی غیرقابل نفوذ بهره‌مند شوید.

قفل دیجیتال با قابلیت تشخیص چهره

مدرن‌ترین نوع قفل‌های هوشمند بیومتریک، قفل‌های با امکان تشخیص چهره برای بازگشایی درب هستند. این سیستم تشخیص چهره دارای فناوری پیشرفته برای اسکن دقیق فاصله‌های صورت مثل چشم و آنالیز پوستی است.

نحوه عملکرد این قفل به این گونه است که ابتدا باید چهره افراد مجاز را در بانک اطلاعاتی قفل ذخیره کنید. این تکنولوژی تقریبا مانند تشخیص چهره در تلفن‌همراه عمل می‌کند و در کسری از ثانیه موجب بازگشایی درب می‌شود. مزایای استفاده از قفل‌های دیجیتال بیومتریک عبارت‌اند از:

  • دارای دقتی فو‌ق‌العاده
  • فرایند اتوماتیک و سریع
  • غیرقابل نفوذ و منحصر‌به‌فرد
  • کاربر پسند و خاص

چه فناوری هایی در قفل دیجیتال استفاده شده اند؟

فناوری‌های استفاده شده در قفل‌های هوشمند متفاوت هستند و  امکانات مختلفی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اغلب قفل‌های دیجیتال تنها از یک صفحه ساده پیروی می‌کنند. در حالی که قفل‌های دیگر قادر هستند به سرویس‌های معروفی مانند سیری، الکسا، دستیار گوگل و فناوری‌های مانند Z-Wave و بلوتوث متصل شوند. همچنین امکانات تکنولوژی اینترنت و وای‌فای (‌WiFi) ‌را می‌توانید در قفل‌هایی که از طریق تلفن‌همراه و از راه دور کنترل می‌شوند نیز مشاهده کنید.

البته لازم به ذکر است که تقریبا همه قفل‌های دیجیتال از سیستم‌هایی‌ همچون ضد‌شوک، اعلام حریق، قفل کودک و خودکار و آلارم هشدار‌دهنده پشتیبانی می‌کنند تا در هنگام خطر و وقوع رخداد بتوانند از ورود افراد به منزل خودداری و به صاحب‌خانه اطلاع‌رسانی کنند.

نکاتی که قبل از خرید قفل دیجیتال باید در نظر بگیرید!

در هنگام مراجعه افراد به منزل یا محیط کار اولین چیزی که مشاهده می‌کنند، قفل است. بنابراین قفل‌های هوشمند علاوه‌بر کارایی خاص خود ظاهری زیبا و مدرنی را نسبت به قفل‌های معمولی به محیط اطراف می‌بخشند. برای خرید قفل دیجیتال و هوشمند نکاتی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه و رعایت آن‌ها به قفلی با‌کیفیت و کاربردی دست پیدا کنید.

گارانتی و خدمات پس از فروش

قفل‌هایی که دارای گارانتی یا ضمانت هستند می‌توانند از خسارت‌های احتمالی نیز جلوگیری کنند. به طوری که در صورت بروز هرگونه مشکل غیر از شکستگی و تغییر ظاهر قفل محصولات خریداری شده به صورت کامل تعویض می‌شوند. همچنین خدمات پس از فروش مانند پشتیبانی فنی 24 ساعته و شبانه‌روزی و تیم متخصص می‌توانند در مراحل نصب و تعمیر قفل به شما کمک شایانی کنند.

جنس بدنه و اجزای قفل دیجیتال

مهمترین اجزای قفل دیجیتال بدنه و لوازمی است که در ساختار داخلی و خارجی آن به کار رفته است. استیل پرطرفدارترین جنس بدنه برای قفل‌های دیجیتال است که در فضاهای مرطوب دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود و تمامی افراد با علایق مختلف را به خود جذب می‌کند.

البته ممکن است این قفل‌ها قیمت نسبتا بالایی داشته باشند؛ به همین خاطر قفل‌هایی اقتصادی‌تر با بدنه پلاستیک فشرده نیز در بازار عرضه می‌شوند. همچنین در ساخت قفل دیجیتال از لایه ضد‌خش استفاده می‌شود تا هیچ‌گونه اثری خط و خشی باقی نماند.

سخن پایانی

خرید قفل هوشمند دارای مزایای بسیاری است که به طور کلی این مزایا شامل امنیتی باورنکردنی، دسترسی آسان، کنترل از راه دور و روش‌های بازگشایی متنوع است. ما در راهنمای خرید قفل دیجیتال سعی کردیم شما را به طور کامل با انواع قفل‌های هوشمند و مزایای آن‌ها آشنا کنیم و به معرفی مهمترین نکات در هنگام انتخاب این قفل‌ها بپردازیم. شما باید با در نظر گرفتن نوع نیاز، سلیقه و مبلغی که می‌خواهید هزینه کنید یکی از این قفل‌ها را انتخاب کنید.

به طور حتم با خرید قفل دیجیتال شما آرامشی بی‌نظیر و امنیتی کامل را در محیط کار و خانه خود را تجربه خواهید کرد. از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، بسیار سپاسگزاریم.

نظرات کاربران

نمایندگی سراسری

نمایندگی سراسری

20 سال خدمات پس از فروش

20 سال خدمات پس از فروش

50 سال فعالیت

50 سال فعالیت

پشتیبانی 24 ساعته

پشتیبانی 24 ساعته