قفل دیجیتال چیست؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

امروزه قفل‌های دیجیتال یکی از ایمن‌ترین راه حل‌های امنیتی برای ساختمان‌ها و مجتمع‌های پر رفت و آمد هستند که کنترل عبور و مرور افراد را بر عهده دارند. همچنین امکان باز و بسته کردن درب‌ها بدون نیاز به کلید و از راه دور، یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های قفل‌ دیجیتال درب ورودی است که باعث محبوب شدن این قفل‌ها نسبت به نمونه‌های قدیمی است. به همین منظور در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن بررسی انواع قفل‌های هوشمند، با ویژگی‌ها و مزیت‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

قفل الکترونیکی درب چیست؟

به طور کلی قفل‌ الکترونیکی نمونه‌ای از پیشرفته‌ترین قفل‌ها هستند که با استفاده از جریان الکتریکی به جای کلید فیزیکی، موجب باز و بسته شدن درب‌ می‌شوند. در این میان قفل‌های الکترونیکی که با عنوان قفل دیجیتال نیز شامل انواع مختلفی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به قفل اثر انگشتی، قفل کارتی، قفل بایومتریک و … اشاره کرد.

همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از افراد قفل‌ هوشمند و قفل‌های الکترونیکی یا دیجیتالی را یکی می‌دانند در حالی که این قفل‌ها از نظر ساز و کار و همچنین ایمنی اندکی متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند. در واقع قفل‌های هوشمند نمونه‌ای از قفل الکترونیکی هستند که به دلیل فناوری‌های پیشرفته به کار رفته در آن، قابلیت اتصال به سیستم‌های هوشمند و کنترل از راه دور با نام هوشمند شناخته می‌شوند. این قفل‌ها ضمن دارا بودن کلید‌های الکترونیکی رمز‌گذاری شده، سطح بسیار بالایی از ایمنی را برای شما فراهم می‌کنند.

بیشتر بدانید : دستگیره دیجیتال چیست

انواع قفل دیجیتال و کاربردهای آن

قفل الکترونیکی کارتی، کوچک، دردسترس و ایمن

یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های قفل‌های دیجیتال، نمونه‌های کارتی آن است که در انواع ساختمان‌ها‌ی مسکونی، هتل‌ها و یا ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. قفل کارتی همان طور که از نامش پیداست با استفاده از کارت‌های RFID که بسیار کوچک و سبک هستند، باز می‌شوند و در نتیجه اجازه عبور و مرور افراد را در هر ساعتی فراهم می‌کند.

قفل هوشمند درب اثر انگشت، دقت و راحتی در استفاده

در این نوع قفل‌ها شما می‌توانید ضمن استفاده از ویژگی‌های بیومتریک اعم از اثر‌انگشت، هندسه دست و…، تایید هویت و در نتیجه عبور و مرور افراد را امکان‌پذیر کنید. قفل اثر‌ انگشتی یکی از پیشرفته‌ترین انواع قفل‌های دیجیتال هستند که سطح بسیار بالایی از ایمنی، راحتی و دقت را برای دسترسی به محیط داخلی فراهم می‌کنند.

قفل هوشمند با قابلیت کنترل توسط تلفن همراه

در این نمونه از قفل‌ها امکان بازگشایی و یا اجازه عبور و مرور افراد از طریق تلفن همراه برای شما فراهم شده است تا در نتیجه با کنترل ورود و خروج قفل هوشمند توسط تلفن همراه، هر ثانیه و از هر جای دنیا می‌توانید از وضعیت خانه خود مطلع شوید. درواقع این قفل هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از هر جایی که هستید، قفل را باز کرده و در نتیجه عبور و مرور افراد را کنترل کنید.

در نظر داشته باشید که امروزه قفل‌های دیجیتالی عرضه شده در بازار عموما قابلیت هوشمندسازی بر روی آن‌ها فراهم شده است. یعنی شما می‌توانید با اضافه نمودن یک ماژول به قفل رمزی، کارتی یا اثرانگشتی، یک قفل هوشمند داشته باشید و توسط تلفن همراه خود از را دور کنترل بهتری بر روی ورود و خروج افراد داشته باشید.

قفل و دستگیره رمزدار، صفحه کلید رمزی

بازگشایی و یا اجازه ورود افراد در دستگیره رمزی درب از طریق صفحه کلید رمزی فراهم می‌شود. نحوه کار این مدل از قفل‌های هوشمند به این صورت است که ابتدا صاحب خانه یک رمز عبور مناسب را انتخاب کرده و به این ترتیب افراد مجاز تنها با دارا بودن رمز عبور می‌توانند وارد شوند. به طور کلی رمز عبور در این نمونه از قفل‌ها همانند کلید فیزیکی برای قفل‌های قدیمی عمل کرده و در نتیجه انتخاب نامناسب رمز عبور به منزله‌ی ورود افراد غیر‌مجاز و ناشناس به داخل منزل می‌شود.

قفل دیجیتال شیشه سکوریت

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع قفل، قفلی‌ست که بر روی درب سکوریت قابل نصب است. امروزه با توجه به طراحی‌ها و دکوراسیون‌های متنوع شرکت‌ها و منازل استفاده از درب سکوریت افزایش یافته است. طبیعی است که برای افزایش ایمنی این درب‌ها نیازمند قفلی مناسب برای آن باشید. قفل دیجیتال شیشه سکوریت در مدل‌های رمزی، کارتی، اثر انگشتی و … تهیه می‌شوند که برای افزایش امنیت ساختمان مورد استفاده است. قفل شیشه سکوریت مانند دیگر انوع قفل دیجیتالی دارای سیستم ضد شوک، ضد ضربه و آلارم می‌باشد که باز نمودن درب را برای سارقان تقریبا غیر ممکن نموده است.

مزایای قفل هوشمند چیست؟

مدیریت ورود و خروج با قفل الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های قفل‌های دیجیتال، مدیریت کامل و راحت‌تر ورود و خروج افراد است. در این راستا شما می‌توانید با استفاده از رمز‌های اختصاصی برای افراد مختلف و همچنین سیستم مانیتورینگ تحت شبکه، از لحظه ورود و یا خروج افراد با استفاده از تلفن همراه خود با خبر شوید. همچنین می‌توانید ضمن ایجاد رمز‌های یکبار مصرف برای افراد متفرقه، امکان وارد شدن آن‌ها را برای یک بار فراهم کنید.

راحتی در استفاده از قفل الکترونیکی

قفل‌های هوشمند ضمن ایجاد دسترسی با روش‌های متفاوت مانند استفاده از کارت، لمس یک دکمه یا از طریق تلفن‌های هوشمند، راحتی و دسترسی بسیار ایمن را برای افراد مختلف خانه فراهم می‌کنند. همچنین سایر حالت‌های دسترسی این قفل‌ها شامل پین کد‌ها، کلید‌های بلوتوث، کارت‌های RFID و بیومتریک است که همگی این روش‌ها باعث کاهش زمانی که به دنبال دسته کلید می‌گردید شده و در نتیجه سطح بسیار بالایی از آسایش و راحتی را برای کاربران خود ایجاد می‌کنند.

قفل ضد سرقت درب منزل هوشمند

بیشتر بدانید : انواع قفل ضد سرقت

امنیت بسیار بالا

به طور کلی هدف اصلی افراد برای استفاده از قفل درب در محیط‌های مسکونی، اداری و تجاری بالا بردن امنیت است. در این راستا قفل های قدیمی نمی‌توانند به طور کامل امنیت یک محیط را به وجود آورند، به همین دلیل نیز بسیاری از افراد برای افزایش سطح امنیت خانه و محل کار خود از درب‌های آکاردئونی و چندین قفل به طور همزمان استفاده می‌کنند.

طراحی شیک و زیبا

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای قفل‌های دیجیتال طراحی و ظاهر زیبای این قفل‌ها است. در حالی که قفل‌های سنتی با کمترین تغییر سال‌ها است مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در نقطه مقابل تولید‌کنندگان قفل‌های دیجیتال ضمن شناخت کامل کارایی‌های این قفل‌ها، نقطه ضعف قفل‌های سنتی را به نقطه قوت قفل‌های دیجیتال تبدیل کرده‌اند و با طراحی‌های خاص و منحصر‌به فرد آن‌ها، برتری این نوع از قفل‌ها را نسبت به قفل‌های قدیمی‌تر نشان می‌دهند.

توجه داشته باشید که که تولید‌کنندگان قفل با آگاهی نسبت به این موضوع اقدام به ساخت و تولید قفل‌های دیجیتال کرده‌اند تا دیگر نیازی به استفاده از وسایل امنیتی متنوع نباشد. همچنین استفاده از مشخصات محصر‌به فرد هر شخص مانند اثر‌انگشت و چهره‌ی آنان باعث شده تا از ورود افراد غیر مجاز به طور کامل جلوگیری شود. این درحالی است که امنیت قفل دیجیتال تنها به روش بازگشایی آن متکی نبوده و با استفاده از سیستم‌های امنیتی پیشرفته که مانع هک کردن افراد خرابکار می‌شود نیز عمل می‌کند.

نظرات کاربران

نمایندگی سراسری

نمایندگی سراسری

20 سال خدمات پس از فروش

20 سال خدمات پس از فروش

50 سال فعالیت

50 سال فعالیت

پشتیبانی 24 ساعته

پشتیبانی 24 ساعته