بررسی 4 تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی که باید در زمان خرید بدانید!

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

در دنیای امروزی، امنیت و حفاظت از محل‌های مختلف بسیار اهمیت دارد. یکی از عوامل اصلی در ایجاد امنیت، استفاده از قفل‌های مناسب برای درب‌ها است. در این راستا، دو نوع قفل رایج و پراستفاده مورد توجه قرار می‌گیرند که با نام‌های قفل‌های مکانیکی و قفل‌های الکترونیکی شناخته می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی را به طور دقیق بررسی کنیم، پس همراه ما باشید.

قفل‌های مکانیکی با قدمتی بسیار طولانی و استفاده‌ی گسترده‌ای در جامعه همچنان یکی از گزینه‌های محبوب برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها هستند. این قفل‌ها با استفاده از مکانیزم‌های فیزیکی و مکانیکی مانند کلیدها، پین‌ها و پیچ‌ها عمل می‌کنند. خوب است بدانید که قفل‌های مکانیکی اغلب به‌عنوان یک گزینه اقتصادی و قابل‌اعتماد در نظر گرفته می‌شوند.

اما در دهه‌های اخیر، با پیشرفت فناوری، قفل‌های الکترونیکی نیز وارد صحنه شده‌اند. این نوع قفل‌ها با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و دیجیتالی عمل می‌کنند. قفل الکترونیکی امکانات و قابلیت‌های بیشتری نسبت به قفل‌های مکانیکی ارائه می‌دهد، مانند قابلیت برنامه‌ریزی کدهای دسترسی، تاریخچه ورود و خروج، و سازگاری با سیستم‌های خانه هوشمند که هر کدام در نوع خود می‌توانند بسیار زندگی روزمره شما را آسان‌تر کنند.

قفل مکانیکی چیست و چه انواعی دارد؟

اولین سؤالی که به آن پاسخ می‌دهیم این است که قفل مکانیکی چیست؟

قفل مکانیکی یک دستگاه فیزیکی است که برای بستن و باز کردن درب‌ها، صندوق‌ها و سایر اشیا استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی قفل مکانیکی این است که برای عملکرد خود نیازی به انرژی الکتریکی یا الکترونیکی ندارد. به‌عبارت‌دیگر، قفل مکانیکی با استفاده از ترکیب قطعات مکانیکی، مانند پیچ و مهره‌ها، فنرها و بولت‌ها کار می‌کند.

قفل مکانیکی چیست

این نوع قفل ویژگی‌های ثابتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از کلید برای باز کردن آن اشاره کرد. تاریخچه این نوع قفل بر خلاف قفل الکترونیکی اثر انگشتی یا انواع دیگرش، بسیار طولانی است و همین موضوع باعث شده تا انواع مختلفی داشته باشد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

  1. قفل مورتیس  :(Mortise Lock)این نوع ، قفلی رایج است که امنیت مناسبی را فراهم می‌کند، اما نصب آن به دلیل نیاز به حفر یک سوراخ در درب، کمی پیچیده است.
  2. قفل سنگکی  :(Spring Bolt)قفل‌های فنری نیز یکی دیگر از انواع قفل‌های مکانیکی هستند که دارای فنر هایی هستند که به همراه یک لبه شیب‌دار می‌توانند درب را قفل یا باز کنند. این قفل را می‌توان برای درب آپارتمان به کار برد. البته که انواع دیگری هم برای این منظور استفاده می‌شوند که در مطلب انواع قفل درب آپارتمان به آن‌ها پرداخته‌ایم.

قفل الکترونیکی چیست و چه انواعی دارد؟

قفل الکترونیکی نوعی قفل است که برای بستن و باز کردن درب‌ها استفاده می‌شود و از ویژگی‌های اتوماسیونی مانند قفل و بازکردن از راه دور بهره می‌برد. قفل‌های الکترونیکی قابلیت کنترل و نظارت از طریق تلفن همراه را خواهد داشت.

قفل الکترونیکی چیست

قفل الکترونیکی کارتی یا انواع دیگر قفل الکترونیکی، امکانات بیشتری را نسبت به قفل‌های مکانیکی فراهم می‌کنند. همین موضوع هم باعث شده تا این روزها استقبال بسیار بیش‌تر از این نوع قفل‌ها شود و ساختمان‌های مدرن و جدید به‌جای قفل مکانیکی به سراغ استفاده از انواع قفل دیجیتال بروند که در ادامه بیش‌تر با آن‌ها آشنا خواهید شد:

  1. قفل قابل‌کنترل با تلفن همراه  :(Smartphone-Operated Lock) همان‌طور که از نامش پیداست، این قفل‌ها برای فعال‌شدن به تلفن همراه نیاز دارند و می‌توانند از هر مکانی کنترل شوند. این قفل‌ها به طور عمومی نیاز به یک برنامه خواهند داشت و از طریق آن، کاربر می‌تواند زمان‌های قفل و بازکردن را از پیش تنظیم کند. برخی از این قفل‌ها حتی ویژگی‌های نظارتی دارند و هشدار می‌دهند اگر که کسی سعی در نفوذ به خانه یا دفتر کار شما داشته باشد!
  2. قفل های دارای کد Coded Entry)): این نوع قفل الکترونیکی رایج‌ترین نوع قفل الکترونیکی است. یک صفحه‌کلید در خارج در نصب می‌شود و برای باز کردن آن باید یک کد وارد شود. عموماً وقتی از یک نفر بپرسید که قفل دیجیتال چیست، قفل های کددار را به شما معرفی می‌کند، درحالی‌که قفل دیجیتال انواع دیگری نیز هم دارد. اما شناخته شده‌ترین قفل دیجیتال، قفل دیجیتال رمزی است.
قفل دیجیتال چیست

قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی چه تفاوت هایی دارند؟

زمانی که می‌خواهید یک قفل برای ساختمان مسکونی، تجاری یا اداری خریداری کنید با تنوع بسیار زیادی مواجه خواهید شد که شاید در نگاه اول کمی گیج‌کننده به نظر برسند. در ادامه می‌خواهیم ویژگی‌هایی را بررسی کنیم که به‌واسطه آن‌ها می‌توانید بهترین قفل را باتوجه‌به شرایط خود انتخاب کنید.

  1. امنیت : هر دو قفل مکانیکی و الکترونیکی قادر به ایمن‌سازی یک محل هستند. بااین‌حال، بهتر است به دنبال قفل‌های درجه‌بندی شده بر اساس نیازهای خاص امنیتی باشید. درجه ۱ بهترین درجه، درجه ۲ استاندارد و درجه ۳ کمترین ایمنی را دارد. درجه ۱ عمدتاً برای تنظیمات تجاری استفاده می‌شود، درحالی‌که درجه ۲ برای کاربردهای تجاری کوچک و درجه ۳، درجه مسکونی است که برای یک خانواده معمولی مناسب خواهد بود.
  2. ورود بدون کلید : این مسئله بسیار واضح است؛ زیرا قفل‌های درب الکترونیکی نیازی به استفاده از کلید ندارند. قفل‌های درب الکترونیکی بخصوص برای کسب‌وکارها عالی هستند، زیرا کاربر می‌تواند چندین ترکیب را برای افراد یا گروه‌های مختلف تنظیم کند. علاوه بر این، می‌توانید در لحظه‌ای که تغییرات در کارکنان رخ می‌دهد، ترکیب‌های قابل‌اجرا را به‌راحتی به‌روزرسانی کنید.
مقایسه قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی
  1. کنترل دسترسی : قفل‌های درب الکترونیکی، یک کد دسترسی منحصربه‌فرد را به‌جای استفاده از کلیدهای مختلف، ارائه می‌دهند. جالب است بدانید که برخی از انواع پیشرفته قفل‌های الکترونیکی بر خلاف قفل‌های مکانیکی می‌توانند تصاویر افرادی که وارد یا خارج می‌شوند را ضبط کنند. ازاین‌رو به طور کامل انواع قفل‌های الکترونیکی از نظر کنترل دسترسی برتری دارند.
  2. سبک و طراحی : قفل‌های درب مکانیکی به‌طورکلی گستره بیشتری از سبک‌ها را ارائه می‌دهند، درحالی‌که قفل‌های الکترونیکی طراحی‌های مینیمال و ظریف‌تری را دارند. برای کسانی که به دنبال یک ظاهر مدرن‌تر در سراسر خانه یا کسب‌وکار خود هستند، قفل‌های درب الکترونیکی بهترین گزینه خواهند بود.

جدول مقایسه تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی

پارامترهای مورد بررسی قفل الکترونیکی قفل مکانیکی
امنیت بالا متوسط
قابلیت ورود بدون کلید دارد ندارد
کنترل دسترسی عالی ضعیف
سبک و طراحی مدرن و مینیمال انعطاف‌پذیر و متنوع
سازگاری با خانه هوشمند دارد ندارد
بهره‌وری بالا متوسط

کدام قفل امن‌تر است! مکانیکی یا الکترونیکی؟

به طور دقیق نمی‌توان گفت که کدام یک از این دو نوع قفل می‌توانند بهترین انتخاب باشند. باتوجه‌به تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی باید به این موضوع توجه داشته باشید که در زمان خرید عوامل زیادی دخالت خواهند داشت.

می‌توانید از این تفاوت‌های مطرح شده استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این موارد نشان‌دهنده برتری یک مورد نسبت به دیگری نخواهد بود؛ چرا که گاهی در شرایط خاص شما نمی‌توانید از قفل الکترونیکی استفاده کنید و باید از قفل مکانیکی به‌جای آن استفاده شود.

بااین‌حال شناخت تفاوت قفل الکترونیکی و قفل مکانیکی می‌تواند به انتخاب دقیق‌تر کمک کند. همچنین در زمان خرید به یاد داشته باشید که برند سازنده و کیفیت ساخت دو مورد از عوامل موثر در قیمت قفل دیجیتال خواهند بود و خوب است توجه ویژه‌ای به این دو داشته باشید.

 

نظرات کاربران

نمایندگی سراسری

نمایندگی سراسری

20 سال خدمات پس از فروش

20 سال خدمات پس از فروش

50 سال فعالیت

50 سال فعالیت

پشتیبانی 24 ساعته

پشتیبانی 24 ساعته